Even een update over het leven in Spanje - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Sanne Peters - WaarBenJij.nu Even een update over het leven in Spanje - Reisverslag uit Castellón de la Plana, Spanje van Sanne Peters - WaarBenJij.nu

Even een update over het leven in Spanje

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Februari 2015 | Spanje, Castellón de la Plana

We zijn hier al bijna 1 maand en we voelen ons al meer thuis. Vooral als de zon begint te schijnen en we lekker door de stad aan het dwalen zijn of een sangría aan het drinken zijn. De nachten zijn nog behoorlijk koud en het liefst slaap ik met 2 pyama broeken, hemd, trui, dikvest en sjaal om!! Dit omdat ze hier geen dekbed kennen en de verwarming laag staat vanwege de kosten. Het uitgaansleven is hier erg leuk! De Spanjaarden gaan pas laat uit en daarom wordt het pas na 02.00 uur ‘s nachts druk en gaat het door tot 7 uur in de ochtend. Dit is behoorlijk wennen en ik drink hier zelfs bier, omdat het zo goedkoop is! Bij Wallaby’s (kroegje) kun je tot 01.00 uur twee biertjes krijgen voor 1 euro!! Dus als ik weer terug ben in Nederland ga ik misschien wel aan het bier! We praten hier nu vooral Engels met de andere Erasmus studenten en soms praat ik ook gewoon Engels tegen Chellie, omdat ik dan vergeet dat we Nederlands kunnen praten. Ik merk daarom ook dat mijn Nederlands achteruit gaat :$

De eerste echte schoolweek hebben we ook overleefd en het ging veel beter dan ik had verwacht. De lessen zijn redelijk te volgen en de docenten zijn erg aardig en behulpzaam. Alleen het was wel even een gedoe om uit te zoeken welke vakken we gingen volgen. Dit komt omdat je je eigen rooster moet samenstellen en dat veel vakken elkaar overlappen qua lestijden. En daarbij moet je ook nog opletten dat de vakken in het Catalaans (Spaans) worden gegeven en niet in het Valenciaans. Want Valenciaans is een Spaans dialect en gebruiken ze dus hele andere woorden. In het Catalaans spreek je bijvoorbeeld “goed” uit als vale en in het Valenciaans is het val. Het rare is dat de theorie van het vak Creatividad II in het Catalaans wordt gegeven en het practicum in het Valenciaans. De logica hiervan snappen wij nog niet, omdat de docent gewoon Catalaans spreekt. Maar volgens haar kunnen we dit vak gewoon volgen en hebben we al een groepje, ben benieuwd hoe dit gaat. Sommige docenten spreken zelfs Engels en het practicum van Narrativa Audiovisual is zelfs in het Engels. Bij dit vak zitten we in een groepje met andere Spaanse studenten en kunnen we gebruiken maken van elkaar skills, volgens de docent. Wij helpen hun met Engels en zij ons met Spaans. Het grappige is als de Spaanse studenten het woord Engels horen dat ze al helemaal in paniek raken, omdat ze bijna geen Engels leren hier. De Engelse programma’s en films zijn ook gesynchroniseerd. Voor ons is dit weer beter want nu kijken we veel Spaanse tv, we kijken vooral Disney channel omdat we maar twee zenders hebben die het doen.

Afgelopen donderdagavond zijn mijn ouders aangekomen en hebben ze zondag weer uitgezwaaid. Het was erg fijn dat ze er waren en ze vonden het helemaal geweldig hier. Chellie en ik hebben ze rondgeleid door de stad en de mooiste plekken laten zien. ’S Avonds zijn we lekker uit eten gegaan en hebben we ze al veel uitgelegd over de Spaanse cultuur. Bijvoorbeeld dat de Spanjaarden geen fooi gegeven en raar kijken als je te veel geeft!! Ze komen dan altijd weer terug met het wisselgeld!

Afgelopen vrijdag hebben we een Spaanse test gemaakt zodat we weten welk niveau we moeten volgen voor de intensive Spanish course. We hadden ons opgegeven voor niveau B1/B2 en dan de ochtend lessen van 9 uur tot 12.30, zodat we in de middag de andere lessen kunnen volgen. Alleen liep dit toch even wat anders. De dag begon al goed we zaten namelijk in het verkeerde gebouw, maar waren nog op tijd voor de test. De test viel mij behoorlijk tegen er waren 72 meerkeuze vragen, open vragen aan de hand van een tekst en nog een stukje schrijven. Ik was er helemaal van overtuigd dat ik de test niet gehaald zou hebben en dat ik niveau A2 zou hebben, terwijl Chellie ijskoud was en ook veel had gegokt. Dit zou betekenen 100 euro betalen voor een cursus waar we geen studiepunten voor krijgen, want vanaf B1 krijgen we pas studiepunten van de HAN. Gelukkig waren mijn ouders thuis en had ik genoeg afleiding! ’S Avonds kregen we een mail dat we allebei B1 gehaald hebben, Jeeij!!! Alleen met de melding dat we ’s middags de lessen moeten volgen, dit betekent van 15.30 uur tot 19.00 uur. Alleen hebben we dan ook andere lessen die we moeten volgen duss... hoe dit gaat uitpakken weten we nog niet!

Een paar leuke weetjes over de Spanjaarden:
• Ze zijn heel direct; ze nemen de telefoon op en zeggen ¡Dime! Dit betekent; zeg i.p.v. van een vriendelijke begroeting.
• Ze praten erg veel met hun handen
• Ze zijn heel luidruchtig
• Komen ’s nachts tot leven en verbouwen dan de hele kamer
• Ze denken dat de honden het koud hebben en bijna elke hond draagt een hondenjasje
• Ze zeggen al snel cariño (schatje) tegen je zelfs aan de kassa bij de supermarkt.

We zijn benieuwd wat ons de aankomende weken te wachten staat!!

XOXO- Las chicas de Holanda

  • 09 Februari 2015 - 14:12

    Else:

    Leuk om wat te horen uit Spanje! En wat klinkt het heerlijk allemaal. Fijn ook dat school meevalt. Geniet ervan, benieuwd naar de volgende verhalen :) Liefs else

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Castellón de la Plana

Sanne

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 1338

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: